Se det fulde billede
Gl. Lindholm Skole, Aalborg
Byherre:
Aalborg Kommune, AaK Bygninger
Entreprise:
Hovedentreprise
Entreprisesum:
25.000.000
Arkitekt:
ERIK arkitekter A/S
Byggeperiode:
Dec. 2020 - maj 2022
Ingenør:
Viborg Ingeniørerne A/S
Byherre:
Aalborg Kommune, AaK Bygninger
Entreprise:
Hovedentreprise
Entreprisesum:
25.000.000
Arkitekt:
ERIK arkitekter A/S
Byggeperiode:
Dec. 2020 - maj 2022
Ingenør:
Viborg Ingeniørerne A/S
Færch & Co. var hovedentreprenør på ombygning og modernisering af den gamle byskole i Nørresundby, Gl. Lindholm Skole. Byggeriet omhandlede bygning 3 og 4, samt etablering af elevatortårn, for Aalborg Kommune – AaK Bygninger. Skolens samlede bruttoareal inklusiv svømmehal og idrætshal udgør 11.655 m2.
Den ældste del af Gl. Lindholm Skole er fra 1924. Skolen er siden 2015 blevet renoveret over flere etaper. I denne etape er der ombygget og moderniseret ca. 6.740 m2 i kælder, stueetage og 1. sal. Her blev faglokaler og overflader renoveret, og der blev installeret nye og renoverede toiletter og etableret ventilationsanlæg. Desuden er der foretaget energirenovering, og skolens tag blev udskiftet. Endelig er der etableret et elevatortårn.
Det gamle skifereternittag er saneret og udskiftet med et nyt tag, der sikrer lang holdbarhed og minimal vedligeholdelse. Taget fik ny, forbedret isolering, mens der er opsat nye tagrender og knæk, som bedre kan klare kraftig nedbør. Under tagrenoveringen er der etableret teltoverdække, der sikrer mod vind og vejr og minimerer risici for skader.
I lokalerne blev alle overflader renoveret med henblik på at optimere indeklima, herunder varme, ventilation, akustik, lys og dagslys. En del af de gamle støbejernsradiatorer er blevet genanvendt, malet og tilknyttet nyt styringssystem. Ventilationsindtag- og afkast er lavet gennem specialglas for at muliggøre maksimal indtrængen af lys.
Afsnit for særligt udsatte børn og unge
Flere af Gl. Lindholm Skoles elever er særligt udsatte og kan fx have behov for ekstra hjælp til læring. Der er derfor inddelt afsnit særligt til disse elever. Efter skolens foranledning blev disse afsnit indrettet og tilpasset de særligt udsatte elever, så deres og lærernes behov bliver tilgodeset. For eksempel er der, efter ønske fra skolen, indrettet rumopdeling med båse. Selvom afsnittet indrettedes anderledes, er der sikret, at krav om byggeri og indretning hele tiden er overholdt, fx ift. lys, lyd og ventilation.
Skolen var i drift under hele byggefasen. Eftersom der færdedes skoleelever lige ved byggepladsen, var der ekstra fokus på sikkerheden og på at planlægge og indrette arbejdet, så den daglige drift kunne opretholdes. Da byggearbejdet foregik på flere forskellige områder af skolen, blev der etableret sikkerhedsforanstaltninger for hver gang byggeområdet blev rykket, som blev tilpasset til det område, der blev arbejdet i. Det var bl.a. i form af opsætning af afskærmninger for at holde eleverne fra byggepladsen - dette med særligt blik for eleverne med særlige behov.