Se det fulde billede
Ørting Skolen, Odder
Byherre:
Ørting Fonden
Entreprise:
Totalentreprise
Entreprisesum:
6.750.000
Arkitekt:
Gjørtz/Andersen/Arkitekter
Byggeperiode:
Dec. 2021 - aug. 2022
Ingenør:
Drias Rådgivende Ingeniører
Byherre:
Ørting Fonden
Entreprise:
Totalentreprise
Entreprisesum:
6.750.000
Arkitekt:
Gjørtz/Andersen/Arkitekter
Byggeperiode:
Dec. 2021 - aug. 2022
Ingenør:
Drias Rådgivende Ingeniører
Færch & Co. Aarhus var totalentreprenør på renovering, ombygning og istandsættelse af den tidligere Margrethelyst Friskole i Odder på 2.135 m2 for Ørting Fonden.
Ørting Skolen er et skoletilbud for børn og unge fra 10-18 år med en autismespektrumsforstyrrelse inden for normalområdet. Ved byggeriet er skolen derfor tilpasset børn og unge med autisme. Skolen er lavet med STU – Særligt Tilrettelagt Undervisning -, arbejdsprøvning samt kursusvirksomhed målrettet autisme.
Bygningen var velholdt, og målet var derfor at fastholde bygningens karakter, mens der blev skabt mere hyggelige og intime rum, som understøtter målgruppen.
Ved køkken-/kursusfløjen er det eksisterende storkøkken ombygget til anretterkøkken. Desuden er der opført et lokale til naturfag. Ved værkstedsfløjen og STU-fløjen er er lagt nyt gulv, og fløjene er blevet malet.
Udvendigt er der opført et trappelandskab, der kan bruges i undervisningen. Vinduespartierne i klasselokalerne mod øst er blevet udskiftet med terrassepartier. Derved kan klasserne bruge trappelandskabet til udendørs undervisning som et anderledes alternativ til den normale klasseundervisning. Derudover er der opført indgangstrappe og rampe ved skolefløjen.
Den eksisterende boldbane og beachvolleybane er desuden blevet istandsat.
Totalentreprisen indeholdt: nedbrydnings-, murer-, jord-, kloak-, beton-, tømrer-, gulv-, VVS-, ventilation-, el- og malerarbejder, samt levering og montering af inventar til køkken, toilet og omklædningsrum. Færch & Co. Aarhus har varetaget tømrerarbejder i egenproduktion.
I den gamle, slidte skolegård er der udlagt nyt asfalt, og Færch & Co. Aarhus har leveret et funktionsdygtigt, færdigt byggeri, som elever og lærere kunne tage i brug jf. tidsplanen efter til skolestart efter ferien.